پژوهش (پایانی) :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، حم ، عسق ، ... .
لقمان ( قسمت پایانی ، خانواده ی خانه ) :
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ
خب به نیمه ی ماه مبارک رسیدیم ، اول تولد آقا امام حسن بن علی بن ابیطالب علیه السلامو تبریک بگم ، بعد ببینیم چرا لقمان به خانواده ، به پسرش گفته ؟
حالا به چه عنوان و چی گفته ؟ بمونه ، پژوهششو میگم .
چراکه فعلا مورد پژوهش لقمان نامی است که خدا در کتابش از اون نام برده ، در دو آیه از سوره ای که بنام سوره ی لقمان از آن نام برده میشه ، و در این آیه که خانواده ، پسرش حرفی زده می خوایم ببینیم چرا به خانواده ؟ به پسرش ؟
اول ببینیم به چه عنوان حرف زده ؟ منظورم بعنوان موعظه نیست ، بلکه منظورم اینه که چه عنوانی در خانواده داره ؟ خب روشنه که وقتی به پسرش میگه یعنی پدر خانواده هست .
خب چرا مثل پیامبران ، پیامبر بینایی ، شنوایی و سه حس دیگه ، و بعلاوه "پنج" ش ، یعنی جامع حواس نگفته ؟ مانند مثلا آمریکا ! نه آلمان ! بلکه اونی که خودشو علاوه بر نه تنها چهار عضو شورایی ، بلکه المانم که نمی دونم چیکارس ؟ در مذاکره با ایران ، البته جمهوری اسلامی ایران ، چراشو بعدا میگم ، بله خودشو علاوه بر اون "پنج" تای دیگه می دونه ! خب لابد مثل قلب یا دل ما که جامع حواسه ، اینم خودشو "علاوه" بر اون ! پنج تا می دونه دیگه ! درحالیکه پاسخ پرسشم موند که : کدوم پنج ؟
چراکه پیامبران ، از آدم گرفته تا خاتم ، اول اینکه حرفشون حرفی مثل حرف لقمان نبوده ! نه اینکه اونا نمی گفتن مثلا :
: ... لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ ... .
بلکه حرفشون حرفی نبوده که خودشون پژوهش کرده باشن ! هرچندم که به اون حرف ، مثل لقمان رسیده باشن که مثلا :
: ... لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ ... .
البته اگر گفته نشه که این حرف لقمان در سایه ی پژوهش خودش نبوده و مثلا از پیامبری نقل قول کرده باشه و حتی اگه مطبوعشم باشه ، که گفتم آقا امام علی علیه السلام فرموده ان :
ال (پژوهش پژوهش) ان ، (پژوهش ) مسموع و (پژوهش) مطبوع ، و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع .
حالا چه پژوهش عقلی ، و چه حسی و مثلا حس بینایی ، و چه شنوایی و چه سه حس دیگه ، که گفتم بقول معروف که گفته میشه " علقمون مثلا تو چشمون باشه " یا در گوشمون و یا در "سه عضو" دیگه ی حواس دیگه .
چرا ؟ برا اینکه اون چیزی که بعنوان مثال "چشم ما " به اون میفته ، تا وقتی بینایی یا دیدنی نشه هنوز مسموع چشه ، همینطورم اون چیزیایی ، مثل اون "پنج" ا ! که گفته میشه ، یا اون "سه قوه" که گفته شده و نظایرشم ، بعنوان " یه " پنج ، "یه " سه ووو ، مثل "یه" روز از مثلا ماه مبارکه ، چه رسه به یکدهه ، یه نیمه ووو ی اون ! کدوم ؟! همون که گفته شد ، یعنی پرسیده شد : کدوم یک ؟ در گفته ی به "سمع" رسیده در : پنج بعلاوه ی "یک" .
خب ، حالا ما کاری نداریم ، یعنی گفتیم که کاری به این نداریم که لقمان به خانواده ، پسرش چی گفته ؟ مورد پژوهشومون این بود که بعنوان پیامبر حرفی رو از خدا درک و دریافت نکرده ، بلکه چه از پیامبر خدا اون حرفو درک دریافت کرده باشه و چه خودش به این رسیده باشه که :
: ... لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ ... .
خب چرا به خانواده ، پسرش ؟ گفته شده که گفته ؟
و مثل دیگر مثلا حکیمان ، لقمان حکیمم ، البته اگه دیگر حکما هم ، مثل لقمان حکیم بوده باشن ! که خدا حکمت بهشون داده باشه و حکمتشون "پژوهشی" نباشه ! لقمانم مثل اونا مثلا به شاگرد یا شاگرداش نگفته و به خانواده ، پسرش گفته ؟
خب اینم پسرسش دیگه ، بد نیست یادآور بشم که اخیرا در خبرا اومده بود که در آمریکا هم همجنس بازی قانونی شده و میشه در اونجا "خونواده" تشکیل نداد !
نا گفته نمونه که فقط این قانون ، قانون آزادی تشکیل "خانواده !" ای همجنس ، نیست که تنها نمونه ی بازمانده از جامعه ی بشری رو از بین میبره ! هرقانونی که یکی از اعضای خانواده رو "هدف" قرار بده ولی نه بعنوان عضوی از اون خانواده ، اونم در فروپاشی تنها بنیاد بازمانده از جامعه مثل همون قانون داره عمل میکنه ! حتی اگه اون قانون قانونی مثل "حکم" نماز باشه ! مثل نماز جماعت محل خانواده ی خانه ای که شرکت کننده در آن نماز جماعت بعنوان نماینده یا عضوی از اون خانواده ی خونه "تعریف" نشده باشه ، چه رسه به نماز جمعه ی "جماعات" شهر و دیاری ، ولو دیارمون ایران ، نه جمهوری اسلامی ایران ! که هر "یک" از مثلا خانواده ی خونه ی ما لازم نیست بعنوان عضوی از خانواده ی خونه ی ما مثلا شهروندش باشیم ! والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ، پدر .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ، الم ، تِلْکَ آیاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ ، هُدًى وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنِینَ ، الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ ... .